Vergrote ondertiteling voor iedereen

Veelgestelde vragen

Aansluiten

  • Waar/hoe sluit je de Vo-box aan?

    De Vo-box wordt aangesloten tussen de decoder (bijvoorbeeld van KPN of Ziggo) en de tv met de meegeleverde HDMI kabel. De Vo-box zit er dus als het ware tussen in en haalt uit dit HDMI-signaal de ondertiteling. De Vo-box werkt niet samen met tv’s met een interne CI+ module om de zenders te decoderen. Hierbij zal dan in overleg met de tv-aanbieder toch een externe decoder moeten worden aangesloten.
  • De Vo-box geeft de ondertiteling niet goed weer. Wat kan ik doen?

    Vaak heeft dit te maken met de kwaliteit van het bronsignaal van de decoder. Controleer of de resolutie van de decoder op minimaal 1080(p) staat. Mocht je er niet uitkomen neem dan contact op met onze klantenservices op nummer 015 262 5955 en we helpen je graag verder.
  • Hoe sluit ik ook nog bijv. een dvd (Blu-ray/Full HD-kwaliteit) speler of een Chromecast aan?

    Dit kan op twee manieren. De handigste is om de dvd-speler aan te sluiten op de decoder. Dit kan vaak met een Scart- kabel of HDMI-kabel. Met de afstandsbediening van de decoder kan dan gekozen worden tussen het tv-signaal als bron of de dvd-speler als bron. Een andere optie is om een HDMI-switch aan te schaffen. Deze switch is o.a. te koop bij verschillende elektronica zaken en kost circa 10-50 euro. Deze switch komt tussen de decoder en de Vo-box. Een HDMI -switch geeft de mogelijkheid om meerdere bronnen met één HDMI-kabel aan te sluiten op de tv via de Vo-box. Op de HDMI -switch kies je vervolgens welke bron je wilt gebruiken, bijvoorbeeld de decoder tv of dvd of Chromecast. Uiteraard kun je ook af en toe gewoon de kabel op de ingang van de Vo-box wisselen als u even met een ander apparaat wilt werken.
  • Kan ik mijn soundbar of andere geluidsapparatuur nog blijven gebruiken?

    Ja, dat kan. Wanneer je de soundbar via een HDMI-kabel aansluit op je tv kan de soundbar in gebruik blijven. Als je een versterker gebruikt moet de Vo-box als volgt worden aangesloten: decoder – Vo-box – versterker – tv. Op deze manier krijg je geen vertraging tussen het geluid en beeld.

Ondertitels via USB

  • Kan de Vo-box ook ondertitels van een film op een USB-stick vergroten?

    Ja, dat kan. Hiervoor dien je de USB-stick in de USB-aansluiting van de decoder te plaatsen (en dus niet in de USB van de Vo-box). Met de afstandsbediening van de decoder selecteer je nu als bron USB (ook vaak Mass Storage genoemd) in plaats van tv.

Videobronnen

      • Werkt het ook als ik via satelliet tv kijk?

        Ja, zolang de satellietontvanger maar een HDMI-aansluiting heeft naar de tv. De satellietontvanger moet op resolutie 1080(p) worden gezet.
      • Hoe zorg ik dat de ondertitels van Netflix goed worden voorgelezen?

        Bij Netflix kan je zelf de tekststijl bepalen van de getoonde ondertitels, die vervolgens door de meeste spelers worden overgenomen (zoals Ziggo decoders, Chromecast e.d.). Apple-tv bepaalt echter zelf welk lettertype er gebruikt wordt (zie het Q&A over Apple-tv). Onder documenten vind je uitleg over hoe Netflix zo ingesteld kan worden, dat de Vo-box dat goed kan vergroten.
      • Kan ik een Apple-tv gebruiken voor het afspelen van allerlei programma’s?

        Ja dat kan, maar mogelijk moet er wel nog wat ingesteld worden. De Apple-tv bepaalt namelijk zelf welk lettertype voor de ondertitels gebruikt wordt (ongeacht hoe je dat bijv. bij Netflix al hebt ingesteld). Onder documenten vind je uitleg over hoe de Apple-tv zo ingesteld kan worden, dat de Vo-box dat goed kan vergroten.

Smart tv

        • Ik kijk Uitzending gemist of Netflix via het menu in mijn smart-TV. Werkt de Vo-box daar ook op?

          Nee, dit werkt niet. De Vo-box functioneert via de HDMI-aansluiting. In dit geval streamt de tv het beeld rechtstreeks via het internet. Hier komt geen decoder aan de te pas en dus is het voor de Vo-box niet mogelijk het ondertitel signaal op te pikken en te vergroten.

Garantie

    • Heb ik garantie?

      Ja, op de Vo-box heb je 2 jaar fabrieksgarantie. Als je de Vo-box op onze site registreert ontvang 1 jaar extra garantie.

Algemeen

  • Waarom koop ik niet gewoon een grotere tv?

    Een grotere tv kopen is maar een tijdelijke oplossing. De ondertiteling wordt inderdaad groter maar de ogen moeten ook meer zoeken naar de letters vanwege het vergrote scherm.
  • Kan de Vo-box alle ondertiteling lezen? Dus ook van oudere programma’s?

    Ja, de Vo-box leest alle ondertiteling. De Vo-box is wel afhankelijk van de resolutie van de tv. Is de resolutie te laag dan kan de Vo-box de ondertiteling niet van de achtergrond onderscheiden. Is het programma dat je kijkt niet in Full HD, dan kan de Vo-box daar moeite mee hebben. De Vo-box herkent circa 98% van de ondertiteling van alle reguliere Nederlandse zenders. Soms is bij het ‘lezen’ van de ondertiteling uit een bewegend beeld met beperkte contrast of verschillende kleuren, een individueel woord of zin niet foutloos te detecteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het herkennen van witte letters op een witte achtergrond of bij sommige reclames. Ook is niet altijd snel te bepalen of letters een naam op een voorbij rijdend busje zijn of onderdeel zijn van de ondertiteling. Tenslotte moet dit in een hele korte periode worden bepaald aangezien we natuurlijk een minimale vertraging willen hebben van het tonen van de vergrote ondertiteling in uw beeld. Met hulp van de gebruikers blijven we deze software continu verder perfectioneren. Daarom is het handig om de Vo-box ook aan te sluiten op Internet (wifi) zodat u automatisch regelmatig updates en verbeteringen van de software ontvangt.
  • Waar dienen de USB en SD-ingangen voor?

    Deze poorten hebben vooralsnog geen functie.
    • Is er een internetverbinding nodig?

      De Vo-box functioneert zonder internet. Echter raden wij aan om het toestel eens in de zoveel tijd met internet te verbinden zodat de Vo-box is voorzien van de laatste software.